Wednesday, January 25, 2006

Tillfälligheter


Farsan fick en tavla för ett tag sedan, av en granne som höll p? och städade ur sin vind. Det kanske var sitt gamla liv han städade bort? Tavlan var i alla fall gjord av Stig Claesson p? ett ölhak p? söder i Stockholm. Farsan tackade nej till den. Hur som helst s? hamnade den hemma hos farsan och hans fru dagen efter änd?. En vecka senare s? ramlar en pocket ner fr?n en hylla när jag g?r förbi inne p? Akademibokhandeln p? Mäster Samuelsgatan. Boken var skriven av Elias Canetti, tydligen Nobelpristagare i litteratur 1981. När jag ska ställa tillbaka boken p? hyllan s? ser jag "Efter oss syndafloden", skriven av Stig Claesson bredvid platsen där Canettis bok hade st?tt. Jag köpte Claessons bok och har haft den i jackfickan sedan dess. Jag f?r se när jag läser den. Handlingen om Paris. Femtiotal. Konstnärer. Kärlek. Det l?ter som en bok för v?ren, som en bok för solen. Tillfälligheter.

Var det en tillfällighet att Kate Moss började knarka? Eller är det n?got som hör till hennes liv. Eller det liv som hon har valt att leva? Fuck Forever! Är det s? det är och varför väljer man det i s?dant fall. Jag är p? n?got konstigt vis fascinerad av henne. Utseendet. Knarket. Festerna. Att hänga med rockstjärnorna. Allt det som jag b?de ser ner p? och fascineras av. Hon är vacker. Men inte p? det vackra sättet. Utan p? ett fascinerande sätt.

*****

"I'm free to be whatever I, Whatever I choose And I'll sing the blues if I want. I'm free to say whatever I, Whatever I like If it's wrong or right it's alright"

Det är de bästa textraderna som Oasis har skrivit. Det är även de textraderna som fick mig [efter att ha satt p? "Whatever" en morgon när jag bara ville somna om] att g? och köpa "Don't believe the truth", vilket i sin tur ledde till köpet av pl?tarna till spelningen p? hovet imorgon. En tillfällighet? Hoppas att Liams röst h?ller för de äldre l?tarna fortfarande. Hoppas att attityden finns kvar där. Hoppas p? en kväll med nostalgi och framtids hopp.



*****

Who put the "M" in anchester?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home